Predrag Finci - O nekim sporednim stvarima (odlomak)
UMJETNIKOVA RADIONICA
![]() |
Sebastian Bieniek |
Umjetnik je majstor. Tako ga često i oslovljavaju. Ovo
oslovljavanje, vezano za izvorni status i umijeće stvaraoca,
pobuđuje još jednu asocijaciju, kojom se umjetnička
djelatnosti smješta u prostor posebne radionice. Smatra
se da je atelje predio u kome umjetnik, s onu stranu svake
vreve, izgrađuje svoje djelo u dostojanstvenoj samoći.
Na ovakav pogled nadovezuju se predstave o ateljeu
kao rezervatu, tajnovitom skrovištu ili kužnoj jazbini,
gdje se u umjetnikovoj proizvodnoj djelatnosti sustižu
zanatstvo, alkemičarske vještine i skandaloznost. Svaki
od ovih iskaza može pronaći argument za svoju potporu.
Umjetnik, međutim, na atelje gleda mnogo jednostavnije,
istovremeno znajući da je u njemu sve mnogo složenije.
Atelje je za umjetnika realnost. Oni koji su prošli kroz
muku siromaškog dovijanja dobro znaju o kakvoj
“realnosti” je riječ. U društvenom sistemu u kojem je
potpuno obesnažena i obespravljena svaka duhovna
djelatnost, rješenje problema “radnog prostora” ne
spada u neophodnu prethodnu pretpostavku uspješnog
ostvarenja stvaralačkog čina, već u često nedostižni
materijalni cilj cjelokupnog životnog napora.
Od
takve nedaće stvaraoci su nastojali načiniti prednost,
romantizirajući sliku o umjetniku-boemu, čiju genijalnost nije mogla omesti nikakva vanjska okolnost, što su s
radošću prihvatili i oni koji su ih unižavali i iskorištavali,
uvjeravajući da je za svakog čovjeka od duha neimaština
pravi poticaj, bez koga stvaralac i ne bi bio ono što
jest. Stvorena je bajka o umjetnosti kao natprirodnoj
pojavi i umjetniku kao neprirodnom biću. Iz ovih ili onih
razloga umjetnik je proglašen za osobu kojoj su daleke
svakodnevne društvene potrebe, a prednosti posebno.
No, upravo potreba za ateljeom, čiji nedostatak može
postati prava mora, dokazuje “socijalnost” i “materijalnost”
umjetnikovog položaja. Takozvane “objektivne okolnosti”
ne mogu nikada do kraja spriječiti ostvarenje djela, ali
ga mogu okrnjiti. Raspolaganje “adekvatnim radnim
prostorom” spada stvaraocu u onu vrstu okolnosti koje
omogućavaju razmah njegovog dara, iako naravno,
posjedovanje ili nemanje ateljea nije dovoljni uvjet da
djelo bude ostvareno niti zadovoljavajuće opravdanje što
ono nije sačinjeno.
Atelje prije svega ima funkcionalni,
praktični karakter: u njemu se umjetnik smješta. Ali, tu
ničeg od malograđanskog stanovanja. Atelier (od astella,
daščica) jest radionica, doduše ovdje ne zanatlijska,
nego stvaralačka. U tom prostoru rađa se djelo kojemu
sve treba biti u službi. Sa sjevera dopire svjetlo,
obasjavajući raspeto platno na koje će slikar upisati svoju
muku, osvjetljavajući čudesni raspored stvari – sve one
stalke, stolove, zastore, paravane, podije, praktikable
i neočekivane predmete – čiji je prividni kaos u službi
stvaralačkog rada. Samo se neupućenom čini da se
u ateljeu širi zadah nereda, jer ne shvaća da se radi o
posebnom načinu postojanja stvari, jednako kao što sa podsmjehom dočekuje umjetnikovu rastresenost, ne
razabirući da je stvaraočeva odsutnost od svakodnevnog
znak jedne dublje sabranosti. Umjetnik se pred takvim i
inim nerazumijevanjem ograđuje zidovima svoga ateljea;
atelje je sklonište u kome je umjetnik sam sa svojim
iskušenjem.
Sve je za umjetnika u ateljeu: i priroda, i modeli, i objekti,
i prijatelji, i publika…cijeli svijet je na okupu; sve se pred
stvaraocem odvija dok motri u vizije i dodiruje duhove.
Zaštićen od vanjskog okoliša, a opkoljen dobroćudnim
utvarama, gledajući istovremeno u mnoge mogućnosti
od kojih svaka ima podjednako pravo na postojanje,
a samo će jedna postojati, stvaralac osjeti onu vrstu
napetosti kakva sapne biće pred izazovom neznanog,
premda već prisnog djela. Sada će sve postati pokus.
Već otrcanu krilaticu o iskušenju prve stranice i svakog
prvog stvaralačkog koraka (što su, uostalom, daleko više
nada nego neizvjesnost) spominjem samo utoliko što tada
stvaralac staje pred prazninu u koju valja upisati biće. Ta
praznina je samo jedna strana stvaralačkog procesa –
strana materijala kojim se umjetnik služi.
Ova opaska o
materijalu više pristaje uz uvid promatrača, koga uglavnom
malo zanima tehnologija i materijal djela, nego uz stajalište
izvođača, jer ovaj drugi, kada prema određenom materijalu
osjeti sklonost a u samom materijalu izazov, nikada od
materijala neće praviti puku materijalnost: stvaralac ne
upotrebljava materijal da bi se njime okoristio, već da bi
ga ponovo stvorio. Zato se on u susretu sa materijalom
na drugi način susreće sa sobom samim, jer je, sada, figurativno rečeno, “materijal” umjetnika umjetnik sâm.
Suočavanje sa materijalom svaki stvaralac u svojoj
radionici osjeti na svoj način – pisac za stolom pred
bjelinom papira, violinista u sali za probe pred javorom
instrumenta, a glumac, drastično, pred vlastitim tijelom.
U ovom sučeljavanju odluka je već donesena. Ali i kad
je donesena, iskušenje nije otklonjeno. Nije, jer varljivi
stvaralački mir raznosi kovitlac činjenja; nije, jer početnu
muku sustiže radost djelanja; nije, jer spokoj ostvarenog
opet razdrma neiscrpna bit stvaralaštva. Niti je prvi korak
početak, niti se zavisnim put okončava: sve je uvijek
nanovo na probi. Zato stvaralac uvijek poput prvog puta
staje pred izazov djela. Sve mu se tek otkriva, on sve tek
vidi i osluškuje dok usplahireno kruži po ateljeu kružeći
oko sebe samog, nastojeći u ritmu svijeta razaznati vlastiti
otkucaj. Još proviruje prema “svom jablanu”, prema
okolišu koji mu je postao toliko prisan da ga više i ne
opaža, još prebire i rovari (“Mehr Licht!”) po onome što
mu je najbliže a stalno izmiče, još tumara jer se namjera
otima: ideja neće u riječ, vizija ne može u oblik…
Tek kada
piščev junak povede svog autora, kada uloga ponese
glumca, kada potez ovlada slikarom, tek tada je djelo
započeto. Od tog trenutka ne gospodari više stvaralac
djelom, već stvaranje tvorcem.
Spoj dara i dugog strpljenja rađa djelo. Stvaralac se
povlači u osamu ateljea da bi prionuo poslu u kome
je svaki trenutak djelatan, povlači se da bi sve još
jednom sagledao iz daljine, povlači se da bi stao sam
pred sebe, da bi bio svoje ogledalo iz koga treperi neočekivani lik njega samog. Oslobođen svih stega, bez
svog trnovitog oreola i javne maske, umjetnik u ateljeu
postaje svoj vlastiti saveznik i protivnik, postaje onaj koji
se istovremeno izgrađuje i ništi dok goneta tajnu onoga
što nikada odgonetnuti neće. U stvaralačkom procesu,
u kome je sve ranjivo (pa otuda nijedan autor ne voli da
mu zaviruju u skice onoga što će tek nastati), stvaralac
iskušava i sebe i djelo kao svoje vlastito drugo. Tada
sve u ateljeu dobiva maestrovo obilježje, sve nosi znak
njegove stvaralačke egzistencije. Otuda ne treba da
čudi ustreptalost posjetilaca Goetheove spomen-kuće ili
Delacroixovog ateljea na Place Furstenberg, koji kao da
očekuju da iz sačuvanih rasporeda stvari ponovo iščili duh
njihovog nekadašnjeg posjednika, kao da se nadaju da
će im radionica otkriti tajnu djela. Doduše, i kritičar sklon
biografskoj metodi rado zalazi u umjetnikov radni prostor,
jer zna da u ateljeu umjetnik “živi”, jer zna da atelje za
njega nikada nije puka okolnost, već i naznaka ostvarenja
jednog svijeta. Ali, atelje više prikriva nego što otkriva.
Umjetnik sve svoje sobom nosi i nikada ne uradi ono što
već nije bilo u njemu. On je svoj vlastiti prostor, a njegova
radionica posvuda. Iako svako okružje može biti atelje,
ipak se umjetnik tek u njemu, skriven i zaštićen, usuđuje
da ogoli sve svoje dvojbe i iskušenja. Udomljena u djelu,
muka stvaranja ostaje optočena u predjelima autorove
intime. Sav nemir koji je pratio nastajanje djela, primiren
je i utajen u dovršenom djelu. Stvoreno je maska u kojoj
razabiremo njenog tvorca.
Comments
Post a Comment