Elemir Zola: Metafizički status imaginacije u Vedanti
Tradicionalne metafizičke kosmologije objašnjavaju, koordiniraju i sabiraju u jednu harmoničnu celinu ideje koje
se u jezicima podrazumevaju. Kada govorimo, mi i mimo
naše volje implicitno iskazujemo tradicionalne istine.
U Vedanti imaginacija je sposobnost koja odgovara onom
uobličujućem tananom, netelesnom nivou manifestovanja.
Makro-kosmički, ona odgovara čistim oblicima, arhetipovima prirode, idejama svih mogućih vrsta – onome što se
takođe naziva i kosmičkom imaginacijom. Privlačnost koja
postoji između fantazmatskog sveta snova i sfere prirodnih
oblika otvara prostor beskrajnim meditacijama i otkrovenjima.
Ljude pokreću snovi, predstave koje ih progone, irealne slike što oduzimaju duh - reči koje izgovaraju, dela koja čine
određena su njihovom imaginacijom. Idealne forme minerala, biljaka i životinja na isti način oblikuju pojedinačne
članove vrste.
Svaka semenka ruže sadrži san, bestelesnu
predstavu ruže u punom cvatu. Naslućujemo da je taj san
ono što navodi ružine pupoljke da se lagano otvore ili njene zelene listove da nežno propupe na stabljici.
Onog dana kada počnemo da slutimo nevidljive snove koji
stenje, semena, tela i duhove svud oko nas vode njihovim
sudbinskim putevima, učinjen je prvi korak na stazi koja
vodi mudrosti. Da bismo to postigli, trebalo bi da meditiramo o predstavama koje nosimo u sebi: trebalo bi da posta-
nemo svesni toga na koji nas način one neprekidno navode
da mislimo određene misli ili da činimo određene gestove.
Ova vrsta uvida može se preneti na svekolike načine postojanja, čak i na onaj proces kojima sa nežive stvari oblikuju
prema predstavi sopstvenog arhetipa.
Vedanta nas poziva da meditiramo o značenju dve činjenice – da predstave potiču od svetla i da tokom sna nika-
kvo svetlo izvana ne ulazi u telo. Koje je to onda svetlo, koje
stvara oblike što ih viđamo u snovima?
Brinadaranyaka upanisada (IV,III) objašnjava da je međusvet snova osvetljen samim intelektom, samorasvetlju-
jućom istinom; upravo je tanana esencija luminoznosti –
ona čista blistavost (jyotih) – to što ocrtava predstave sna.
Svetlo istine odražava se i prelama u tom svetu snova nestvarnom jasnoćom nadolazećeg sumraka, a ne sirovim,
zaslepljujućim bljeskom podneva.
Kao svetlost intelekta,
istina se odražava i prelama u toj sivoj i zlatnoj lumine-
scenciji usnule duše (jivatma), makrokosmički ona obliku-
je tkivo “zlatnog” embriona (hiranyagarbha) ili božansko
svetskog jajeta (Brahmanda) – sferu arhetipova, kosmičke
imaginacije u kojoj je sadržana mogućnost postajanja svekolikih stvorenja, kao što duše sadrže svoja svoja tela – kao što semenski oblik ruže sadrži materijalni cvet. Oblici sa-
drže otisak koji ostavljaju na materiji, san sadrži onaj akt
koji sam sugeriše. Predstave, oblici, snovi su pečati, materija je vosak. Oni su stalno mogući, životvorni, dok njiho-
ve inkarnacije predstavljaju njihovu prolaznu, na smrt osuđenu, pojavnost.
Prozirni sumrak sveta čiste imaginacije, odraz i prelamanje
istine, opčinjava nas i tanano zavodi, stvarajući maju, obmanjujući mimezu , odraz i prelamanje onoga što je iznad
svih oblika, iznad svih predstava. Velika obmana opipljivog
sveta sadržana je u svojoj klici ili jajetu ili prototipu – svetu imaginacije u kojem gruba blještavost dana biva proči-
šćena do čiste blistavosti, a proždiruća, uništavajuća vatra
ovog sveta postaje kvintesencija toplote.
Plamen koji tinja
žari se u vatrene reči, izbijajući u neodmerenim gestovima
– užarena lava koja u utrobi zemlje oblikuje i sabija glatki
zeleni plamen bazalta, sve te zemaljske vatre predstavlja-
ju otiske toplote sveta snova u različitim vrstama materije. Postojani oblici, modeli žustrog gesta, sjajnog kamena,
same vatre razotkrivaju se, oslikavaju u kosmičkoj imaginaciji i u pročišćenom imaginativnom duhu. Ali čak i ti modeli, ma koliko inače bili trajni u odnosu na svoje zemaljske inkarnacije, nisu ništa do obmana, budući da su vezani
za jedan kosmički ciklus – obmana u odnosu na večnost,
na odsustvo svih oblika; i mudrost koju oni daruju manje
je vrijedna od iskustava iščeznuća u apsolutnom, u izvorištu svog svetla.
Comments
Post a Comment